Nieuwe Wettelijke bepalingen vanaf 2017

Einde van de standard golfkar
Alle voertuigen moeten nu Europees gehomologeerd zijn. Maw Ieder voertuig moet in bezit zijn van een Certificate of Conformity. Een elektrische golfkar die op de openbare weg rijdt heeft een vermogen van 2,2 kW (23 á 30km/u) en een LSV Low Speed Vehicle heeft een vermogen van 5,5 kW (40 á 45 km/u. De bestuurder van een Fluisterkar met een kenteken moet dus in het bezit zijn van een auto rijbewijs. Vanaf 1 jan 2017 moeten alle nieuwe ingeschreven golfkarren L7e voertuigen in Europa voldoen aan het nieuwe Europese reglement van de verordening van 15 januari 2013 ingaande op 1 januari 2017.


Park & Drive wordt meer en meer toegepast

Golfkarren verkopen/verhuren wordt dus toegestaan voor mensen boven de 18 jaar met een autorijbewijs desondanks dat de snelheid maar tussen de 23/30km/uur is. Deze ‘Europese regelgeving’ wordt vastgelegd in samenspraak met verschillende politiekorpsen per land. Er gaan zelf positieve geluiden op dat de golfkarren het autoverkeer dwingen tot langzamer rijden op de openbare weg en in de dorpskern en dat komt iedereen ten goede. Sommige dorpskernen leggen zelf parkeerplaatsen aan voor deze elektrische wagentjes.
Deze parkeerplaatsen staan ook bekend onder de naam “Park-Drive”. Zulke parkeerplaatsen vindt u o.a. aan in Puerto Banus (Marbella, Spanje), Cadzand en Knokke, Nieuwpoort, Duitsland, Frankrijk, enz . De komende jaren komen deze park-drive plaatsen voor golfkarren meer en meer een must. Ook het Nederlands Limburg oa Maastricht en Roermond zijn over gegaan met Park-Drive


Openbare weg

Voor deelname aan het verkeer gelden dus alle regels die van toepassing zijn op auto’s: de bestuurder moet geen helm dragen maar wel een veiligheidsgordel voor en achter De chauffeur van de golfkar, Low Speed Vehicle L7e 6 moet zich gedragen als bestuurder van een motorvoertuig en rijdt dus rechts van de rijbaan (niet op fietspaden of fietsstroken) tenzij anders voor geschreven door de plaatselijke politie regelement. Tevens is het rijden met een elektrische golfkar niet toegestaan op autowegen en auto snelwegen. Het Max aantal personen per voertuig is wettelijk vastgesteld op 4. Ook zoals in een auto moeten de kleine kinderen achter in een kinderstoel.

Nummerbord verplicht nu in alle landen
In Duitsland, Nederland, Spanje en de rest van Europa zijn kentekens op golfkarren verplicht. Elektrische golfkarren die op de openbare weg rijden, moeten voorzien zijn van een Certificate of Conformity (een “Certificate of Conformity” is de makkelijkste manier om een voertuig te registreren in de Europese landen) Ook door middel van het vin nummer dat in het chassis staat kan men de juiste eigenaar achterhalen en dit in heel Europa..


België

Ook in België bewijst de nummerplaat zijn voordeel gezien men pas een nummerplaat kan aanvragen als u een verzekeringsvignet kan aanbrengen op uw aanvraag tot inschrijving. Ook moet ieder voertuig (ook elektrische golfkarren) dat zich op de openbare weg bevindt te identificeren zijn voor de overheid. Vele bestuurders rijden met hun voertuig in verschillende landen en daar wil ook de overheid de elektrische voertuigen kunnen identificeren. De elektrische golfkarren die niet in het bezit zijn van een nummerplaat zijn ook niet in orde. Want deze hebben geen COC. Door het verplichten ook van de nummerplaten in België werd dit probleem ook (in Knokke-Heist) meteen verholpen. Knokke-Heist was voorheen de enigste plaats in Europa waar men zonder nummerplaat op straat kon rond rijden.


Nieuwe Europese regels van 2017

De elektrische voertuigen moeten dus voldoen aan de Europese regels voor het rijden op de openbare weg deze wetgeving is nogmaals aangepast in jan 2017. Het monteren van een kentekenplaat op een golfkar en Low Speed Vehicle L7e voor openbare weg is overal in Europa verplicht. De afmetingen, kleurstelling en locatie van de kentekenplaten kan per land verschillen. Iedere kentekenplaat van een golfkar en een Low Speed Vehicle voor de openbare weg moet een landcode bevatten en in ieder bepaald land uniek uitgegeven combinatie van letters en/of cijfers, aan de hand waarvan men de eigenaar van het voertuig kan traceren, alsmede de technische specificaties welke volgens de homologatie bij het voertuig behoren.


Registratie

In Nederland wordt de registratie verzorgt door de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer is de instelling die de registratie van gemotoriseerde voertuigen in Nederland verzorgt). In België wordt de registratie verzorgt door de DIV (De Directie Inschrijvingen van Voertuigen of DIV is verantwoordelijk voor de inschrijving van motorvoertuigen). Voor registratie van uw auto in Spanje kunt u zich richten tot de Jefatura Provincial de Tráfico en in Duitsland komt het erop neer dat uw voertuig gekeurd (Tüv of Dekra) dient te worden, Ieder betrouwbare leverancier van golfkarren, zoals bv. Invest-Mobile, zal u daar zeker graag mee helpen. Voor andere landen in Europa helpen wij u graag verder met specifieke vragen